Методична робота

Опис досвіду роботи з використання нових інформаційних технлогій на уроках математики
Освіта — основа розвитку особистості, суспільства, нації, держави. Вона є визначальним чинником політики, економіки, культури і науки. Рівень освіти й науки визначає місце і роль держави у світовій спільноті. Пріоритетом розвитку освітньої галузі є формування творчої особистості.
 Діяльність педагога вимагає того, щоб ми  завжди крокували у ногу з часом. Комп'ютер можна використовувати у навчальному процесі для підвищення його ефективності та розвитку в учнів загально-навчальних і спеціальних навичок, що ефективніше, ніж під час використання традиційних засобів. Використання комп’ютерних технологій сприяє покращенню якостей навчання та технічного удосконалення навчального процесу. Застосування комп’ютерних засобів навчання у навчальному процесі нині не викликає жодних сумнівів щодо ефективності їх використання. Переваги застосування нових інформаційних технологій виявляються також у вирішенні психолого-педагогічних проблем, пов’язаних з розвитком особистості учня та підвищенням ефективності процесу навчання.
Впровадження комп’ютерів у навчальний процес не тільки звільняє мене від рутинної частини організації навчального процесу, а й дає змогу створити багатий довідковий та ілюстративний матеріал, поданий у найрізноманітніших формах – текстовій, графічній, анімаційній, звуковій та у вигляді відеоефектів. Використання комп’ютерних програм активізує всі види діяльності людини: розумову, мовну, фізичну, перцептивну, що прискорює процес засвоєння матеріалу. Комп’ютерні програми сприяють набуттю практичних навичок, інтерактивні тестуючі системи аналізують якість знань. Застосування мультимедійних засобів і технологій дає змогу побудувати таку схему навчання, в якій доречне поєднання звичайних і комп’ютерних форм організації навчального процесу, створює нову якість у формуванні системи знань.
Я групую використання інформаційних технологій із застосування програм із пакету Office, а саме MS Word, PowerPoint, Excel та прикладного програмного забезпечення для підтримки вивчення математики, а саме, середовище «Системи лінійних рівнянь»(7 клас, алгебра), пакет динамічної геометрії (7-9 клас, геометрія), програмний комплекс GRAN, тестові програми.
Практичне використання комп’ютерної техніки в навчальному процесі надає можливість вибирати мені різні організаційні форми роботи – індивідуальну, групову або колективну. Учні з високим рівнем навчальних досягнень мають можливість опрацьовувати матеріал самостійно за допомогою ПК, слабші – працюють разом зі мною.
З використанням комп’ютера з’являється можливість зробити уроки динамічнішими. Наприклад, уроки математики, на яких пояснення нового матеріалу чергується з розвязуванням задач, дають змогу врізнобарвити подачу матеріалу і тому довше утримувати увагу учнів. До того ж, залежно від матеріалу, який вивчається, комп’ютер дає змогу перетворити урок або його частину на захоплюючу гру, що значно підвищує інтерес до предмета. Відчуття гри знімає напругу і нервозність у дітей, особливо підліткового віку, які надто критично оцінюють свої можливості та свій власний рейтинг у колективі. Комп’ютер і гра сприяють покращенню взаємовідносин між дітьми.
Методологічними основами моєї роботи є:

·                     різноманітність способів організації засвоєння змісту навчального матеріалу;

·                      діяльнісний підхід до навчання математики;

·                     перспективна мотивація навчальної діяльності, реалізація прикладної спрямованості курсу математики;

·                     підвищення пізнавальної активності, зацікавленості, ефективності самостійної роботи учнів;

·                     розширення можливості варіювання різноманітних форм взаємодії вчителя та учня;

·                     залучення до роботи практично кожного учня (використовуючи диференційований підхід у навчальному процесі);

·                     формування системи гуманізованих відносин учнів між собою та вчителем («педагогіка життєтворчості» ).

·                     виховання особистості, яка може комфортно відчути себе в інформаційному суспільстві.

Учитель при цьому виступає організатором навчально-пізнавальної діяльності учня, а не передавачем готової інформації. Матеріал викладається як єдина система знань, методів діяльності та їх творчого використання.
Працюючи над впровадженням використання нових інформаційних технологій на уроках математики, мною було розроблено методичний  посібник «Застосування нових інформаційних технологій на уроках математики», в якому крім теоретико-методологічних питань подано розробку циклу уроків з теми «Десяткові дроби», а  також посібник «Використання нових інформаційних технологій при підготовці до ЗНО з математики».
Методи активних та інтерактивних технологій використовую на різних етапах навчання:при первинному оволодінні знаннями; при їхньому закріпленні та вдосконаленні; при формуванні компетентностей учнів.
Ідучи до класу, маю чітку структуру уроку. Складаючи план уроку, дотримуюсь таких: положень:
-                 визначення загальної мети та її конкретизація залежно від різних етапів уроку;
-                 зв'язок певного уроку з базовими знаннями,  опора на раніше вивчене;
-                 дидактичний бік уроку (підбір роздаткового й дидактичного матеріалу);
-                 активізація та мотивація знань учнів (використання досвіду учнів в процесі уроку);
-                 визначення прийомів роботи з класом (перевірка домашнього завдання, виклад нового матеріалу, самостійна робота, колективне розв'язування творчих завдань, тощо);
-                 узагальнення й систематизація знань, аналіз результатів роботи учнів;
-                 контроль та оцінювання знань і вмінь;
-                 домашнє завдання, його диференціація.
На уроках різних типів застосовую різноманітні методи та прийоми навчання. При цьому факторами ефективного застосування засобів активної пізнавальної діяльності  школярів є:
а) обсяг та характер навчального матеріалу;
б) рівень готовності учнів до навчальної діяльності;
в) індивідуальні особливості школярів;
г) тип уроку та його етапи, на яких застосовуються ті чи інші засоби інтерактивного навчання.
З метою чіткої організації навчального процесу, використовую різні типи уроків, використання нових інформаційних технологій реалізую не лише в навчальній, а і у позакласній та виховній діяльності, готуючи та організовуючи різноманітні заходи.
Якщо розглядати комп’ютер як результат технологічного досягнення людства в школі, то він виступає тут і як предмет вивчення, і як предмет, який формує навчальне середовище, і як засіб управління навчальною діяльністю. Останній підхід до визначення місця комп’ютера в навчально-виховному процесі все більше поширюється в освітянській громадськості. Ці якості комп’ютера, його властивість виступати у різних іпостасях суттєво відрізняють його від традиційних технічних засобів навчання. Залучення комп’ютера до навчально-виховного процесу – це залучення не тільки техніки, а й того зовнішнього інтелекту, який презентовано через технологію та програмне забезпечення. Таким чином, застосування комп’ютера в навчально-виховному процесі за умови правильного визначення його місця дає підстави сподіватися на певні зрушення, поворот дидактичного простору обличчям до майбутнього, яке проектується сьогодні.
Впроваджуючи нові інформаційні технології, я зіткнулася з такими проблемами: слабке матеріально-технічне забезпечення навчальних закладів або його відсутність; недостатнє науково-методичне забезпечення; особливості психологічної адаптації школярів.

Але ці питання розв’язуються завдяки державній програмі "Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці" на 2006-2010 роки, програмі "Intel® Навчання для майбутнього" та Microsoft "Партнерство в освіті", передовому педагогічному досвіду учителів та, звичайно, завдяки титанічній праці учителя.

Вчителем, який використовує нові інформаційні технології в навчанні, працювати водночас і легко і важко. Легко, тому що учням подобається працювати на уроках, де використовується комп’ютер і вони дуже хочуть пізнати багато чого нового, вони прагнуть до знань. Важко, тому що вчителю потрібно йти в ногу з часом, не відстаючи від нових досягнень комп’ютерної техніки та інформаційних технологій. Вчителю постійно потрібно бути в курсі подій та займатися самоосвітою.

Немає коментарів:

Дописати коментар