понеділок, 23 квітня 2012 р.

Вирішена загадка виникнення пробок на дорогах


Стояти в пробках ніхто не любить. Тим не менше кожен день мільйони людей по всьому світу роблять це. А вчені підраховують втрачений час, жахаються самі і потім жахають всіх інших. Звичайно, досить часто затори утворюються через дорожньо-транспортних пригод, але куди частіше рух ускладнюється «само собою», без жодної видимої причини. Математики з університетів Ексетера та Будапешта спробували розібратися в природі цього загадкового явища.
Відразу скажемо: їм це вдалося. Складена математична модель ясно показала, що справа зовсім не в тому, що «машин просто занадто багато».Виявляється, навіть якщо автомобілів в надлишку, то в принципі вони здатні пересуватися з прийнятними швидкостями. Автори дослідження визнають потік щільним, якщо кілометр шляху постійно займають 15 і більше машин. У заторах же винні виключно самі водії.
Згідно математикам пробка утворюється так: перед якимось водієм виникає якесь перешкода - не обов'язково щось екстрене, але йому потрібно сповільнитися. Він гальмує, проте знижує швидкість більше, ніж потрібно в даній ситуації. Водієві, який їде слідом, щоб компенсувати час своєї реакції, потрібно тиснути на педаль гальма сильніше, а наступного шоферу - ще сильніше. В результаті рух припиняється і пробка починає рости. Виходить як би ефект доміно: стрімко рухається назад хвиля зупиняє машину одну за одною.
Виходить, що істинними винуватцем заторів стають або неуважні водії, або ж любителі випробовувати перевантаження за кермом, що чергують потужні розгони з не менш потужними гальмуваннями. Рухаючись ривками, такі товариші здорово ускладнюють життя сусідам по потоку. І ситуація виявляється тим гірше, чим різкіше гальмує «призвідник» пробки, який завжди виявляється у її витоків. Математики підрахували, що «нервовий» шофер одним своїм екcтренним гальмуванням може буквально з нічого створити затор довжиною кілька кілометрів.
Рішення проблеми дуже просте, але поки що важкоздійснюваним на практиці.Щоб щільне рух сам собою не закупорюються, поголовно всім водіям потрібно уважно стежити за дорогою і їхати якомога плавніше, уникаючи різких маневрів. Рецепт, м'яко кажучи, не блищить новизною - так вчили їздити ще наших дідусів і бабусь, коли ні про які пробках і мови не йшло. Але тепер переваги плавної їзди доведені з усією точністю математичної науки.
До речі, автори дослідження не збираються зупинятися на досягнутому і планують найближчим часом розробити аналогічну модель для оцінки ефективності новітніх електронних систем, які вміють підтримувати дистанцію до впередіїдущей машини. І адже цілком може виявитися, що новомодні примочки не тільки підвищать безпеку, але і при масовому застосуванні заощадять автомобілістам купу часу.

Немає коментарів:

Дописати коментар